به گزارش روز سه شنبه وقت نیوز به نقل از روابط عمومی کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 7، آيتالله هاشم هاشمزاده هريسي در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به مفهوم اخلاق سياسي و سياست اخلاقي گفت: ما بين اين دو مفهوم و دو عنوان خلط مبحث كرده و واژهها را جابجا ميكنيم، بايد نخست بكوشيم تفاوت اين دو مفهوم را بدانيم و هر كدام در جاي مناسب خود بكار ببريم.
وي افزود: اين دو با يكديگر تفاوت بنيادين دارند و ضد هم هستند، بايد سياستهايمان اخلاقي باشد نه اينكه اخلاق سياسي داشته باشيم،متاسفانه امروزه راهي را ميرويم كه نتيجه آن اين شده است كه اخلاق خود را سياسي كردهايم و به تبع آن مشكلات فراواني نيز براي جامعه ايجاد شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري در بيان مفهوم اخلاق سياسي عنوان كرد: اگر در ارتباط با افراد مبنا را اصول قرار ندهيم و همه چيز را سياسي بدانيم اين برخورد سياسي است، در اين صورت حتي خصايل ارزشمندي چون محبت و عدالت نيز رنگ سياست به خود ميگيرد، حتي در خصومت و دشمني نيز جانب انصاف را رعايت نميكنيم و آن نيز به رنگ سياست در ميآيد.
وي عنوان كرد: اخلاق و ديانت اگر رنگ سياست به خود بگيرد فاجعه است، سياست آن قدر فربه شود كه همه امور را تحت تاثير قرار دهد و همه را در خود بلع كند و جز سياست هيچ اصول ديگري براي يك جامعه اگر حاكم نباشد جامعه را به قهقرا خواهد برد.
هاشمزاده هريسي با بيان اينكه متاسفانه اخلاق سياسي در ميان ما رواج پيدا كرده است، گفت: اين موضوع تحريف اخلاق و سياست است و بايد با آن به مقابله پرداخت، اخلاق و سياستي كه خود را از آموزههاي اسلامي بيگانه بداند، اسلام آن را رد ميكند.
وي در بيان مفهوم سياست اخلاقي گفت: اگر سياستهاي ما در چارچوب اخلاق جريان داشته باشد و اخلاق بتواند الگوي سياست باشد، در اين صورت به سياست اخلاقي نزديك شدهايم، در اين صورت اخلاق بر سياست حاكم است، اما در اخلاق سياسي اخلاق اسير دست سياست شده است، سياست بدون ادب و اخلاق در اسلام مفهومي ندارد و سياست ماكياوليستي است.
هاشمزاده هريسي عنوان كرد: در اخلاق سياسي به اسم دين و اخلاق سياست حكومت ميكند، اما در سياست اخلاقي اخلاق و دين حكومت ميكند و سياست را در چنبره خود گرفته و مهار كرده است، اگر اخلاق و ديانت در سياست حاكم نباشد سياست شيطنت ميشود.
وي ادامه داد: حضرت علي(ع) در تفاوت خود با معاويه فرمودند كه برخي ميگويند، معاويه سياستمدار است، اما من سياستمدار نيستم، اگر سياست در اخلاق و دين مهار نشود، چنين سياستي را معاويه دارد، اما آن شيطنت است و سياست من در چارچوب اخلاق، ديانت و عدالت است.
عضو مجلس خبرگان رهبري در اين رابطه افزود: حضرت علي(ع) به سياست اسلامي پايبند بود، اما معاويه به سياست الهي و معنوي اعتقادي نداشت و به سياست شيطاني روآورده بود، امروز نيز متاسفانه در جهان سياستهاي شيطاني از سوي قدرتهاي زورگو رواج دارد و چنين سياستي موجب شده تا جهان هميشه شاهد جنگ، ظلم و بيعدالتي باشد.
وي با اشاره به فوايد سياست اخلاقي گفت: در اين صورت حرمتها و ادب حفظ ميشود و افراد در تقابل با يكديگر انصاف را رعايت خواهند كرد، هيچ سياستمداري براي رسيدن به قدرت از نعش رقيب خود بالا نخواهد رفت، در سياست اخلاقي تخريب ديگران و تبليغ نفس وجود ندارد، در چنين سياستي افراد حاضر نميشوند به خاطر برخي مسائل به راحتي به ديگران تهمت بزنند تا به اين وسيله رقيب خود را بيآبرو كرده و از ميدان بيرون كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري عنوان كرد: متاسفانه ما با سياست الهي فاصله گرفتهايم، چه اشكالي دارد كه سياستمداران ما اگر اشتباه كردند، جسارت اين را داشته باشند كه به اشتباه خود اعتراف كنند و حق بودن رقيب خود را اعلام كنند، ما در جامعه اسلامي به سر ميبريم و تهمت و تخريب را گناه بزرگي ميدانيم.
هاشمزاده هريسي افزود: افراد بايد در ميدان سياست به تزكيه نفس بپردازند و اين ميدان را آزموني براي قرب اليالله بدانند، در متن اسلام سياست دروغ، تخريب و از ميدان به در كردن رقيب با هر وسيلهاي جايگاهي ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به اين سؤال كه آيا دين بايد سياسي باشد يا سياست ديني باشد، افزود: دين را نبايد سياسي كرد، در اين صورت دينداري ما سياسي است، در اين صورت حتي نماز خواندن و پرستش خدا نيز سياسي ميشود، دين ميتواند سياست را مهار كند و در اين صورت جامعه به رستگاري و سعادت خواهد رسيد.
586