وقت نیوز - نخسیتن آیین نیکو داشت شمس تبریزی همزمان با روزجهانی شمس هشتم آذر ماه در تبریز زادگاه وی برگزار خواهد شد.
به گزارش وقت نیوز ، ناصر امجد دبیر آیین نیکو داشت شمس در گفت و گو با خبرنگاران گفت : این آیین به همت علاقمندان شمس و نشکل های علمی و ادبی با همکاری بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، صنایع پالایشی تکین پترولیوم آذربایجان،فرمانداری تبریز، هفته نامه رزق و تولیت بارگاه شمس تبریزی ، در مجتمع فرهنگی و هنری 29 بهمن تبریزبرگزار خواهد شد.
وی از حضور شماری از شخصیت های ملی و محلی دراین برنامه خبر داد.
دبیر آیین نیکوداشت شمس گفت : هشتم آذر 1394 مصادف برابربا روز شنبه بیست و شش جمادی الاخر سنته اثنی و اربعین سال 642 با دیدار تاریخی شمس تبریزی و مولانا جلال الدین بلخی مصادف است که نام گذاری این روز به نام روز جهانی شمس تبریزی موجب شور و اشتیاق زاید الوصف در میان علاقه مندان وی شده است .
مهندس امجد عنوان کرد : برگزاری آیینی درموطن و زادگاه شمس تبریزی همواره مورد درخواست و اقبال مردم و اهالی علم و ادب بوده و برزگداشت روز جهانی وی پاسخی به این همه درخواست است .
وی ادامه داد : خود غریبی در جهان چون شمس نیست و سکوت نزدیک به هشت قرن بر شخصیت بی بدیل شمس تبریزی سایه افکنده است .
وی افزود : گاهی افرادی که از راه و رسم آن بزرگوار دور بوده اند بنام او دکان ها آراسته و علم ها افراشتند و جایی دیگرحتی برخی از اهل علم و ادب وجود او را انکار کردند. برخی او را در زمره قلندران بی سر و پا دانسته و وی را اهل دلی بیسواد و پیری مرموز خواندند. لذا بهترین معرف شمس تبریزی مولانا و آثار او می باشد که می گوید همه آثار من صدای شمس تبریزی است.
شمس تبریزی می گوید : مرا با عوام کاری نیست من انگشت بر رگ خواص می گذارم . او صیادی است که به شکار سیمرغ رفت و شکاری قابل در تور انداخت که جهانیان از آثارش انگشت حیرت بر دندان می گزند.
وی در پایان گفت: تبریز را با نام شمس تبریزی می توان یکبار دیگر به جهان معرفی کرد و افتخاری بزرگ تر از دیگر افتخارات بر صفحات زرین میراث فرهنگی تبریز افزود.
محمد بن علی بن ملکداد تبریزی، ملقب به شمسالدین، یا شمس تبریزی (۵۸۲-پس از ۶۴۵ هجری قمری) از صوفیان پارسی زبان و مسلمان مشهور سدهٔ هفتم هجری است. سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کردهاند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.از زندگی شمس تبریزی و احوال شخصی او تا آنگاه که مقالات شمس کشف شد خبر مهمی در دست نبود. قدیمیترین مدارک درباره شمس تبریزی، ابتدانامه سلطان ولد و رساله سپهسالار است که گفته «هیچ آفریدهای را بر حال شمس اطلاعی نبوده چون شهرت خود را پنهان میداشت و خویش را در پرده اسرار فرو میپیچید».در کتاب مقالات اگر چه شمس تبریزی به شرح احوال و معرفی پیشینه خود نپرداختهاست اما میتوان او را از میان توصیفات و خاطرات بازشناخت، توصیفاتی که او به مناسبت های گوناگون درباره افراد و اقوال مطرح میکند.شمس تبریزی عاشق سفر بود و عمر را به سیر و سیاحت میگذرانید و در یک جا قرار نمیگرفت، آنچنان که به روایت افلاکی «جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده گفتندی جهت طی زمینی که داشته است.» شمس تبریزی در ۲۶ جمادیالاخر ۶۴۲ به قونیه رسید. با مولوی ملاقات کرد و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد. تا پیش از دیدار شمس تبریزی، مولوی از عالمان و فقیهان و اهل مدرسه بود. در آن زمان به تدریس علوم دینی مشغول بود، و در چهار مدرسهٔ معتبر تدریس میکرد و اکابر علما در رکابش پیاده میرفتند.در سال ۶۴۵ شمس تبریزی بی آنکه کسی آگاه شود قونیه را رها کرد و راه سفر در پیش گرفت. مولوی بیتاب مدام در جستجوی خبری از شمس تبریزی بود. بارها کسانی به او مژده میدادند که شمس تبریزی را در شام دیدهاند و او مژدگانیها میداد. با همین خبرها بود به امید یافتن شمس تبریزی دو بار به شام سفر کرد اما نشانی از او نیافت. شمس تبریزی به سلطان ولد گفته بود و چند بار این سخن را مکرر کرده که این بار بعد از ناپدید شده به جایی خواهد رفت که کسی نشانی از او نیابد.در باره مقصد سفر واپسین شمس تبریزی از قونیه، در منابع موجود چیزی نیامده است، اما از اینکه در منابع قدیمی مزار او را در شهر خوی نشان دادهاند معلوم میشود که مستقیماً یا بهطور غیر مستقیم به خوی رفته است. به تایید سفرنامه جهانگردان مختلف، خاطرات، تذکره ها و نیز به نقل از مقالات و کتب متعدد، آرامگاه شمس تبریزی در خوی شناخته می شده که در تمامی اینها با ذکر منابع و اسناد تاریخی معتبر، مدفن شمس تبریزی را در آذربایجان غربی واقع در شهرستان خوی و در محله ای به نام محله شمس و در کنار مناری باستانی بنام منار شمس تبریزی عنوان نموده اند. اما متاسفانه وقوع زلزله سلماس و خوی به سال ۱۲۲۲ ه.ق و سیل مهیبی که حدود ۱۲۰ سال قبل، درست در محل منار شمس به وقوع پیوسته، باعث تخریب گنبد و بارگاه آرامگاه و همچنین تخریب ۲ منار از ۳ منار موجود شده و بعدها در عصر بی توجهی به آثار باستانی کم کم مدفن شمس مورد بی مهری واقع و به فراموشی سپرده شده است.
مزار شمس تبریزی در خوی در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفت و برای بازسازی آن اقدام شد.586