وقت نیوز - علی مطهر گفت : طبق قانون اساسی این حصر غیرقانونی است و دادگاه باید علنی باشد و متأسفانه اصل بر غیرعلنی بودن دادگاهها شده است.
به گزارش وقت نیوز نماینده مردم تهران که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی سهند تبریز در جمع دانشجویان این داشنگاه و جلسه پرسش و پاسخ آنان شرکت کرده بود تصریح کرد: به قول مقام معظم رهبری سران فتنه در خارج کشور هستند و فرضا اینها باشند، شامل برخی نهادهای حکومتی و آقای احمدی نژاد هم میشود و به همه باید رسیدگی شوند.
وی در پاسخ به پرسشی یکی از دانشجویان در باره حضورش درانتخابات مجلس دهم و اینکه آیا قراراست درلیست اصلاح طلبان باشند یا یا اصولگرایان گفت : این دسته بندی ها را قبول ندارم و دیواری بین اصلاح طلبی و اصولگرایی قائل نیستم .
وی افزود : هر اصلاحی باید بر اساس اصولی باشد و لذا در دوره قبل هم مستقل در انتخابات مجلس شرکت کردم، با اینکه در تهران کار بسیار مشکلی است.مطهری در پاسخ به دانشجوی دیگری که پرسید آیا فکر نمیکنید به خاطر قانون اساسی و فرم آن است که اجازه اصلاح و پیشرفت به ما داده نمی شود ، آیا نباید قانون اساسی را اصلاح کنیم ، اظهار کرد : قانون اساسی قانون بسیار خوبی است و حقوق مردم و حقوق شهروندی خیلی خوب در آن رعایت شده است .
وی افزود : قانون اساسی ما درمجموع قانونی دموکراتیک است ولی مشکل در اجرای آن است. شاید دربرخی جاها نیاز به اصلاح آن وجود دارد که این هم کار یک فرد نیست و کار مجلس خبرگان قانون اساسی است.
نماینده انجمن دانشجویان درارتباط با با افزایش آزادی عمل گروه های تندرو و فشار ، ممنوعالتصویری برخی مقام ها و نیز بحث نظارت شورای نگهبان که به تازگی ازسوی رییس جمهور بیان شده سووال کردکه مطهری گفت: ممنوعالتصویری برخی غیر قانونی است و هیچ مستند قانونی دراین ارتباط وجود ندارد .
وی افزود : پیگیری های من از قوه قضائیه به جایی نرسیده است و به اینگونه دستورات نباید ترتیب اثر داد و باید در مقابل آن ها مقاومت کرد چرا که این کار خلاف قانون است.مطهری در ادامه به حوادث شیراز اشاره کرد و گفت : در برابر گروه های فشار باید مقاومت کرد و با آن ها برخورد کرد چرا که این حرکات به جای کمک به انقلاب به آن آسیب میزند. برای مثال کاری که در شیراز شد، فضای استان فارس را عوض کرد. هر کسی را که دعوت میکردند باید از امام جمعه و سپاه اجازه میگرفتند و در غیر این صورت اجازه نمیدادند. ما ایستادگی و پیگیری کردیم و اکنون فضای استان کلا تغییر کرده است و استاندار فارس به دلیل کوتاهیهایی که انجام داده بود تغییر کرد.نماینده مردم تهران در مجلس گفت: درباره نظارت شورای نگهبان حرف رییس جمهور درست است و دولت مجری است و شورای نگهبان ناظر قبلا این گونه بود که به استعلامات چهارگانه استناد میشد اما بعدها نظارت استصوابی مطرح و قانون شد که صلاحیت کاندیداها باید احراز شود، نه اینکه عدم صلاحیت او احراز شود.مطهری ادامه داد: در این حد که غیر از استعلامهای چهارگانه درباره احوال شخصی افراد تحقیق شود قابل قبول است ولی نمیشود که افراد را به خاطر انتقادی که داشتند یا در ستاد فرد خاصی بودهاند رد کرد چون سبب میشود افراد آزاده حذف شوند و افراد چاپلوس در صحنه باقی بمانند.
این نماینده با اشاره به مساله شنود از وی گفت : درباره شنود هم پیگیری کافی انجام شد و وزارت اطلاعات مسوولیت آن را به عهده گرفت و عامل آن اخراج شده و این برای من کافی بود و به خاطر همین به دادگاه کشیده نشد.مطهری درپاسخ یکی ازنمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان در باره وضعیت زندانیان که پرسید آیا سری به زندان زدهاید تا ببینید که این افراد در چه وضعیتی هستند به ویژه دانشجویان زندانی و مساله حصر که مطالبه اصلی از این دولت است و مجلس به عنوان یکی از قوا آیا راه حلی برای پایان دادن به این موضوع ندارد، شما گفتید که حصر ظلم است این ظلم به چه کسی است؟مطهری درجواب وی گفت: زندانیان سیاسی هرگز در شرایط بدی نیستند و از نظر بهداشت و درمان رسیدگیهایی میشود.وی گفت: درباره بازدید از زندانها درحادثه بند 350 زندان اوین درخواست کردیم که هیاتی از مجلس برای تحقیق برود. هیات رییسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی همراهی نکرد و این نقطه ضعف مجلس است که وارد این حوزهها نمیشود، جاهایی که حقوق مردم پایمال میشود.سوال بعدی در باره تحلیل رفتن جنبش دانشجویی و بهرهکشی احزاب و گروه ها از جریان های دانشجویی بود که وی گفت : جنبش دانشجویی به حد زیادی تحلیل رفته است و فضا خیلی راحت و آزاد نیست و رعب و ترس در دانشجویان وجود دارد و باید در جهت تغییر فضا تلاش شود.
وی گفته است این حالت ترس و رعب باید اصلاح شود و بخشی هم مربوط به خود دانشجویان است که باید ملاحظه کاری را کنار بگذارند و فعالتر شوند. مقدار زیادی از آن به حوادث سال 88 بر میگردد و باید این فضا تغییر کند. افراط نیز نباید انجام بگیرد.مطهری گفت: در سال 88 هم درخواست های قانونی برخی آقایان توسط بعضی از تندرو ها تبدیل به مخالفت با نظام شد که این هم بهانه خوبی برای طرف مقابل شد و با استفاده از احساسات مذهبی مردم منجر به سرکوب این خواستهها شود.نماینده مردم تهران درباره بازداشت روزنامهنگاران که سووال یکی دانشجویان حاضر بود گفت : من با اصل بازداشت در صورت مستندات مخالف نیستیم اما وقتی وزارت اطلاعات هست نباید اطلاعات سپاه این کار را بکند.مطهری ادامه داد: اطلاعات سپاه باید در حوزه مخالفان مسلح وارد عمل شوند، رییس جمهور هم میتواند به عنوان رییس قوه مجریه و مجری قانون اساسی، طبق قانون اساسی اخطارهایی را بدهد، خصوصا که به بهانه نفوذ این کار انجام شد.وی در پاسخ به سووال دیگری گفت: معتقدم ترکیب شورای نگهبان بهتر شده و افراد معتدلتری وارد آن شدهاند و احتمال میدهم در انتخابات مجلس آتی وضعیت بهتری داشته باشیم.
مطهری به حوادث 88 اشاره کرد و گفت: به ما می گویند که در ارتباط با حادثه سال 88 باید یا این طرف باشی یا آن طرف و این بر خلاف عملکرد حضرت علی (ع) است.وی سپس به اثرات عدم وجود عدالت درجامعه اشاره کرد و گفت: نتیجه آن از بین رفتن تعادل روانی جامعه است زیرا سبب ایجاد دو قشر مرفه و مظلوم درجامعه میشود که تعادل روانی جامعه را به خطر میاندازد.
علاوه بر این، بیعدالتی سبب رویکرد به بخت و اقبال و شانس میشود زیرا در چنین شرایطی، دیگر تحصیلات و تلاش رنگ میبازد و اعتقاد به شانس و اقبال جای آن را میگیرد و همچنین افراد جامعه به نظام عالم بدبین میشوند.وی افزود: عدالت مقیاس دین است نه دین مقیاس عدالت. دموکرات بودن یک حکومت، از نوع برخورد با مخالفانش مشخص میشود و وجود اقلیت منتقد و مخالف برای کل جامعه مفید است.
دراین نشست نماینده بسیج دانشجویی به عبارتی از کتاب دکتر علی مطهری اشاره کرده که درآن وی اصلاح طلبان را غربگرا خوانده و نوشته است روشنفکران غربگرا با نام اسلام نفوذ میکنند و پدر شما قربانی این تز شده است. این که میگویند سران فتنه باید در دادگاه صالحه محاکمه شوند منظورتان دادگاه قوه قضائیه است یا با نظارت خارجی ها؟ همچنین چرا مساله شنود را به دادگاه نکشاندید ؟ این دانشجو از دانشجویان خواست که به خاطر اربعین کف نزنند که مطهری گفت: این کفزدنها برای شادی نیست، که این بخش از سخنان ایشان با تشویق حاضران مواجه شد.مطهری پاسخ داد: در آن دوره افرادی داشتیم که عقاید آنها با اسلام سازگار نبود و این جمله به خاطر آنها گفته شده است. میگفتند به تعداد افراد، برداشت از اسلام داریم و هیچ برداشت رسمی از اسلام نداریم و هیچکس حق اعتراض به دیگری را ندارد.
در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید و سرود ملی بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان صنعتی سهند در اعتراض به دستگیری های اخیر اهالی مطبوعات، تعلل در پیگیری پروندههای فساد اقتصادی، اختلال در برگزاری همایشهای قانونی و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و برخی مسائل روز کشور توسط یکی از اعضای انجمن اسلامی قرائت شد. همچنین در این بیانیه از رییس جمهور محترم درخواست شد تا به عهدی که با مردم بسته است پایبند بوده و به مطالبات به حق مردم و جامعه رسیدگی کند.
مجری برنامه هم در آغاز این جلسه از علی مطهری خواست دیدگاه های خود را در ارتباط با نفوذ اسلام انقلابی به جای انقلاب اسلامی و نقش جنبش دانشجویی در وضعیت فعلی جامعه بیان کند که وی با تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی گفت : زیارت جابرابن عبدالله انصاری از مقبره امام حسین به عنوان نخستین زائر و دومین مساله، توصیههایی که برای زیارت امام حسین (ع) از دور و نزدیک در منابع دینی ذکر شده است.مطهری اشاره کرد که با گذشت زمان، حادثه عاشورا بیشتر شناخته شده است و این امر مختص حوادث بزرگ است.وی در این باره به حافظ شیرازی و سید جمالالدین اسدآبادی اشاره کرد که آنها نیز در دوران خود شناخته نشده بودند ولی باگذشت زمان، بیشتر و بیشتر شناخته شده و آثار آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.مطهری همچنین به امیرالمومنین اشاره کرد و افزود که ایشان نیز طبق قولی از خودشان در دوران خود شناخته نشد و بعدها ارزشهای والای ایشان مورد توجه عالم اسلام قرار گرفت. در ادامه افزود: امام حسین(ع) جزو افرادی بودند که وارد تاریخ شدند و اتفاقا جزو قلههای مرتفع و یکی از سازندگان تاریخ بودند.مطهری افزود: در انقلاب های فکری و اجتماعی، خطر نفاق وجود دارد. همچنین در انقلابها، چه دینی و غیردینی، بعضی مخالفان به داخل آن نفوذ میکنند و حتی شعارهای تندتر و انقلابیتر میدهند ولی در اصل قصد انحراف حرکت اجتماعی را دارند و این وظیفه پیشوا و امام و چشم بینای اوست که در مقابل این انحراف بایستد؛ و امام حسین(ع) در چنین وضعیتی قرار داشت که اگر قیام نمیکرد اثری از اسلام باقی نمیماند.وی افزود: خداوند با هیچ قوم و قبیلهای خویشاوندی ندارد و هر انقلابی احتمال انحراف دارد. همانطور که انقلاب بزرگ پیامبر اکرم(ص) بعد از 50 سال به انحراف کشیده شد و امت پیامبر فرزند ایشان را در کربلا شهید کردند.وی اضافه کرد: با این رویکرد بود که حضرت علی(ع) خلفای پیش از خود را نقد میکرد چرا که آنان فقط به فکر افزایش فتوحات بودند. اما علی علیهالسلام به دنبال اصلاح داخل و برقراری عدالت در جامعه بودند.نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: نوعی تعصب عربی توسط معاویه و حکومت او تبلیغ میشد و با استخدام عامل روحانیت و جعل احادیث به جنگ با حضرت علی (ع) پرداخت و نیز از ابزار مسموم کردن دشمنانش از جمله امام حسن(ع) و سعدابن ابیوقاص و غیره استفاده کردند. معاویه خلافت را به سلطنت تبدیل کرد و قیام امام حسین(ع) از همین جا آغاز شد و امام حسین با حرکت خود بین اسلام و خلافت اسلامی فاصله انداخت و به مردم فهماند که خلافت اسلامی ادامه حرکت پیامبر نیست.وی تصریح کرد: اما ما باید از این واقعه درس بگیریم و قیام علیه ظلم تنها وظیفه امام حسین (ع) نبود و این طور نیست که دستور خصوصی داشت و مامور به این کار نبود بلکه از روی محاسبه این کار را انجام داد و به همین جهت اصحاب و اهل بیت خود را برد و این وظیفه همه است که با انحرافات مقابله کنند و برخی از اقشار نیز وظیفه مضاعفی دارند و دانشجو و دانشگاه از دیدهبانهای جامعه هستند که باید به موقع آژیر خطر را بکشند و این به خاطر بیدار بودن فطرت الهی در قشر جوان و دانشجو است.
586فارس