وقت نیوز - نماینده مردم آذربایجان شرقی درخبرگان رهبری با بیان این مطلب که ارزش همه مسؤوليتها به خدمتگزاري است نه ژست آن گفت : حضرت علي (ع) براساس ظن و گمان اقدام به دستگيري و شكنجه افراد نميكرد.
به گزارش وقت نیوز ، آيتالله هاشم هاشمزاده هريسي که به مناسبت عیدغدیرخم درجمع کارکنان واحد رودهن دانشگاه آزاداسلامی سخن می گفت ، افزود : اسلام دين زيباييها و نيکيهاست و نبايد با ناآگاهي و ندانم کاريها سيماي آن را زشت جلوه دهيم. آيتالله دکتر هاشم هاشمزاده هريسي با تبريک عید غدیر خم، ضمن قرائت آياتي از قران کريم درباره دين رحمت که همان دين اسلام است و پيامبر و کتاب رحمت افزود: انقلاب اسلامي براي مفهوم اخلاق به پيروزي رسيد.وي با بيان اينکه رحمت، محبت و اخلاق از هم جدا نيست ضمن بيان روايتي ادامه داد: محبت روح خداست در پيکر جامعه، انسان ها چون بنده خدا هستند بايد به يکديگر مهر بورزند.فقيه و مفسر قرآن با بيان اينکه مسلمانان و در راس آن علما وظيفه دارند قرآن را به عنوان کتاب رحمت و پيامبر را به عنوان پيامبر رحمت و پيامبر را به عنوان پيامبر به جهانيان معرفي کنند، ادامه داد: اصل اوليه اسلام محبت و مهرورزي و رحمت است ، مهرورزي در هيچ جاي دنيا به اندازه جهان اسلام مطرح نيست.وي با بيان اينکه عدالت شرط مشروعيت حکومت اسلامي است ادامه داد: عدالت واجب شرطي است مانند وضو در نماز که اگر وضو نباشد نماز تحقق پيدا نمي کند و اگر عدالت رعايت نشود حکومت اسلامي تحقق پيدا نمي کند و تبديل مي شود به يک حکومت عادي و معمولي .عضو هيات علمي واحدعلوم و تحقيقات دانشگاه تهران دربخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حقايق تحريف شده اسلام تصريح کرد: يکي از تحريفهاي عملي قرآني اين است که با استناد به قرآن در جامعه عمل ناروا و مطابق با تفسير به رأي صورت گيرد.عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه همه کارها بايد براي خدا باشد،از خدا شروع شود و به خدا ختم شود افزود: آن چيزي که ميتواند کارها و اعمال ما را از آفات مصون بدارد فقط و فقط اخلاص است، در صورت نبود اخلاص کار ما هم خطر دارد، در اين صورت اگر اين کار براي ما ممکن است نفعي نيز داشته باشد ولي ضرر اين کار براي ما بيشتر است.وي با بيان اينکه اخلاص يک مساله کاربردي است، ادامه داد: خيلي از کارهاي ما از افراط ها، تفريط ها و بد برخورد کردن نشات مي گيرد، اختلافات با داشتن اخلاص مصون مي ماند.اين صاحبنظر مسائل اسلامي با بيان اينکه ارزش همه مسؤوليت ها به خدمتگزاري است نه کوچکي يا بزرگي عنوان و ژست آن ادامه داد: عامل مؤثر در جلب مردم به دين در حكومت ديني، عمل حاكمان است .آيت الله دکتر هاشم زاده هريسي با اظهار اين مطلب كه علي (ع) قادر به قلع و قمع دشمنان بود و در اين صورت حكومت او استمرار مييافت گفت: اما اگر آن حكومت اينگونه باقي ميماند، نميتوانستيم نام حكومت علي را بر آن بنهيم . وي با ذكر نام كتابي از جرج جرداق نويسنده مسيحي به نام «علي صداي عدالت» به شاخصه عدالت حكومت ايشان اشاره كرد و افزود: ايشان مظلوميت را ميپذيرفت تا عدالت مخدوش نگردد، به واقع در حكومت ايشان هدف وسيله را توجيه نميكرد. حضرت علي (ع) براي پايداري حكومت خود براساس ظن و گمان اقدام به دستگيري و شكنجه نميكردند. عضو مجلس خبرگان رهبري، در زمينه حساسيت علي (ع) در رابطه با حفظ حقوق مردم از سوي واليان، اظهار داشت: ايشان ميفرمودند اگر مردم نسبت به شما بدبين شدند، با آنان سخن بگوييد و سوء ظنها را برطرف كنيد. علي (ع) رمز پايدار حكومت را حفظ حقوق مردم مي دانست . وي همچنين خاطرنشان كرد: انديشه امام علي (ع) چنين بود كه اگر حاكمي حقوق مردم را رعايت نكند، پايههاي آن حكومت متزلزل است و رمز گرامي دانستن دين در جامعه در نزد عامه ، عملكرد مثبت حكومت و در نتيجه رضايتمندي مردم است . عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه علي (ع) عزت و ذلت دين در نزد مردم را مرهون رعايت حقوق آنان ميدانست ادامه داد: حاكمان ديني بايد به گونهاي عمل كنند كه مردم به دين عشق بورزند و اين امر با گفتار و تبليغ ، به تنهايي حاصل نميشود و اگر عملكرد حكومت در جهت فرار مردم از دين باشد ، تبليغات مؤثر نخواهد بود.
علاوه برآیات قرآن و جریانات تاریخی و استدلالات عقلی ، روایات و نصوص زیاد و معتبری از اهل سنت و شیعه نقل گردیده است که پیامبر خدا ازهر فرصت و مناسبتی استفاده می کرد و علی (ع ) رابا نام و نشان و گاهی با گرفتن دست او و نشان دادن به مردم او را به عنوان خلیفه ، وصی و جانشین خود معرفی می کرد و این جریان بیش از صد بار در دوران رسالت 23 ساله رسول خدا اتفاق افتاده است که از "حدیث الدار " در اوایل بعثت و دعوت رسول خدا شروع گردیده تا "حدیث غدیر و ثقلین " در اواخر دوران زندگیش بطور مکرر در هر فرصت و مناسبتی ادامه پیدا می کند و اکثر این روایات در میان علمای فریقین از معروفیت خاصی برخوردار بوده و دارای اسم و عنوان معین و شناسنامه مشخصی می باشند و علمای اهل سنت و تشیع درکتابهای معتبر، حدیث، تفسیر و تاریخشان آنها را نقل کرده اند و ما نیز دراینجا به عنوان نمونه به حدیث غدیر اشاره می نماییم:حدیث غدیر : معروف ترین ، حساس ترین و پر جنجال ترین حدیث در این مورد حدیث غدیر است که راویان، مفسران، تاریخ نویسان و حدیث شناسان شیعه و سنی آن را درکتب خود آورده اند و در صحت آن کوچک ترین خدشه و تردیدی نکرده اند و می گویند: رسول خدا درسال 10 هجرت یعنی اواخر دوران زندگی خود فرمان حج عمومی صادر کرد و در حدود 120 هزار نفر از نقاط و قبایل مختلف کشور اسلامی جمع آوری و با خود به حج و زیارت خانه خدا برد .این حج چون آخرین حج رسول الله است بدین جهت آن را " حجه الوداع " نامیده اند .بعد از پایان مراسم حج در مراجعت از این سفر که به سرزمین گرم و سوزان مابین مکه و مدینه به نام غدیر رسیدند در همانجا آیه ابلاغ حکم امامت ازسوی خدا نازل گردید و رسول خدا را مکلف ساخت که از این فرصت مناسب و تریبون رسا که 120 هزار مسلمان ازتمام نقاط کشور اسلامی حضور دارند استفاده کند و در آخر عمرش بطور رسمی جانشین خود را تعیین و ابلاغ کند و رسول خدا نیز طبق فرمان خدا از حرکت ایستاد و کاروان عظیم و تاریخی حج را در برابر آفتاب سوزان مکه و روی شن ها و سنگهای گداخته حجاز نگهداشت تا مراسم تعیین جانشین را برپا دارد و حکم خدا را بر آنان ابلاغ نماید.رسول خدا دست علی(ع) را گرفت و او را به تمام مردم نشان داد و آنگاه خطبه مفصلی خواند و در ضمن آن فرمود: " من كنت مولاه فهذا علي مولاه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه وانصر من نصره ، واخذل من خذله."هرکس که من مولای اویم علی مولای اوست. خداوندا ! تو خود دوست دار کسی را که او را دوست می دارد و دشمن دار آن را که دشمنش دارد و یاری کن کسی را که او رایاری دهد و خوار و ذلیل گردان کسی را که او را تنها گذارد .بعد از پایان خطبه و معرفی علی (ع) به عنوان جانشین خود، بخش دوم مراسم یعنی بیعت مسلمانان با علی (ع )شروع گردید که مسلمانان مرحبا، آفرین و به به گویان به حضور علی (ع) می شتافتند و مقام ولایت را به او تبریک می گفتند و دست بیعت به او می دادند .
586