ماراتنی 90 دقیقه ای که نتیجه آن خارج از این سه حالت نیست: برد یکی از دو تیم یا تقسیم امتیازها، که البته امیدواریم هرچه پیش آید خوش آید و کام ما تراکتورچی ها شیرین شود و یک گام دیگر به صدر جدول نزدیک شویم. اما این مسابقه حساس می تواند وجهی مهمتر هم داشته باشد و آن، هم زمانی برگزاری اش با سالروز حماسه ملبورن است. بازی تاریخی تیم ملی فوتبال ایران مقابل استرالیا در هشتم آذر 76 شاید از خاطر کمتر کسی پاک شود، چراکه پس از سال ها صعود کشورمان به جام جهانی را موجب شد. روزی افتخارآمیز در تاریخ ورزش ایران که مثل همیشه آذری ها هم در خلق این شگفتی سهمی به سزا ایفا کردند.

 واقعیت موضوع این است که به رغم اینکه واژه فرهنگی دراساسنامه و عنوان باشگاه های فوتبال کشورمان همواره پیشتر از واژه ورزشی گنجانده می شود اما در عمل، ابعاد ورزشی مسابقات فوتبال و نتیجه پررنگ تر و با اهمیت تر از مسایل فرهنگی متجلی است و این غفلت، جای تامل و تجدید نظر دارد. نمونه بارز آن هم، فرهنگ تجلیل از پیشکسوتان و بزرگان است که در فوتبال ما و اساسا ورزش ایران کمتر جایی دارد و معمولا با پایان یافتن عمر ورزشی قهرمانانمان، آنها هم از حافظه تاریخی و ذهنی مان فراموش و حتی پاک می شوند و باصطلاح در کشور ما «پهلوان زنده را عشق است» به یک فرهنگ تبدیل شده است.

 حال که پس از گذشت 16 سال از این روز بیاد ماندنی، قرار است یکی از مهمترین مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران مقارن با سالروز حماسه ملبورن در شهرمان تبریز برگزار شود، برنامه ریزی برای بهره برداری از ابعاد فرهنگی موضوع که همانا تکریم پیشکسوتان و پاسداشت قهرمانان ورزشی در رشته فوتبال است ضروری بنظر می رسد. دیدار تیم های تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران فرصتی است مغتنم برای نهادینه کردن این فرهنگ و قدردانی از بازیکنان حاضر در تیم جام جهانی 1998 فرانسه. بویژه بازیکنان آذری زبانی همچون کریم باقری، علی دایی، حمید استیلی، علی اکبر استاد اسدی و مهدی پاشازاده که همگی در آن دیدار تاریخی مقابل استرالیا به میدان رفته اند و در آن برهه، موجب نشاط جامعه و شادی مردمان این مرز و بوم شده اند، شایسته تکریم هستند.

 در این میان نکته قابل تامل این است که امروز هرچند بسیاری از این بازیکنان اسم و رسمی دارند و در کسوت های مختلف فعالند و باصطلاح گلیم خود را از آب بیرون کشیده اند، اما برخی با گذشت زمان به باد فراموشی سپرده شده اند و علاوه بر اینکه هیچ جایگاه و نقشی در فوتبال امروز کشور ندارند، با مشکلات مالی و معیشتی هم دسته پنجه نرم می کنند که جای بسیار تاسف است.

 به یقین مسابقه دو تیم تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران در آغاز دور برگشت لیگ سیزدهم، همچون همیشه، مهمترین و جذاب ترین دیدار این هفته لیگ برتر بوده و از اینرو نگاه های هزاران هوادار فوتبال، نه تنها در تبریز و تهران، بلکه در سراسر کشور متوجه مصاف سی و چهارم دو تیم است. در چنین شرایطی آنچه بر جذابیت های این مسابقه خواهد افزود، یادآوری بازی تاریخی تیم ملی فوتبال ایران مقابل استرالیا در هشتم آذر 76 و تکریم حماسه سازان ملبورن است. تکریمی که جدای از هر رنگ و تعلق خاطری، موجب ایجاد فضای آشتی و رفع کدورت های احتمالی بین بازیکنان و هواداران و نیز خلق صحنه هایی زیبا از همدلی بیشتر میان نسل دیروز و امروز فوتبال ایران خواهد شد.

 انتظار می رود هواداران پرشور تیم تراکتورسازی با حضور پرشمار در ورزشگاه یادگار امام تبریز و حمایت از تیم محبوب خود، روز به یاد ماندنی دیگری رقم بزنند و این حضور باشکوه، در کنار احساس مسئولیت و همت مسئولان امر، گامی باشد در جهت ترویج ضرورت نهادینه شدن فرهنگ تکریم از پیشکسوتان در کشور و ارسال پیام دوستی، محبت و مودت، از شهر اولین ها تبریز به جای جای ایران عزیز، ان شاء ا....

از: سعید حاجی زاده

586

 انتهای پیام/